top of page
Quac In Sik
1919–1988
“A countless myriad of objects exists in the universe, I seek to halt all acts of expression and listen to the words uttered by objects.” _Quac Insik
Quac Insik was an artist truly ahead of his time and an innovative artist who lived most of his life in Postwar Japan. He delved into the concept of materiality and produced pioneering works that experimented with objects such as glass, brass and paper far in advance of related discussions in Japan that preceded the development of Mono-ha and arte povera in the West. Quac’s work was a major influence on the Mono-ha movement.
Quac also focused on simple forms and shapes, such as dots and circles, that inhabit the canvas in clusters with perceived depth.
Quac graduated from the Tokyo University of the Arts in 1941. During his early career, he showed at many international venues such as Tokyo International Biennale in 1965, São Paulo Biennial in 1969, and Sydney International Biennial in 1976. His solo shows in Korea were held at Sorol Art Museum (2024), Gallery Q, Tokyo (2018), Gwangju Museum of Art (2002), Hanegi Museum, Tokyo (1994), Gallery Hyundai (1982). He has two major retrospectives in Korea at National Museum of Modern and Contemporary Art in 1985 and most recently in June 2019 to celebrate the centennial of his birth.
“우주에는 헤아릴 수 없이 많은 물질이 존재하고 있다. 그 많은 물질마다 말을 하게 해서 무수한 말을 들을 수 있게 된다면, 현재 우리가 상상도 못할 일이 생기게 될지 모른다. 물질이 하게 하는 건 최대의 행위가 될 것이다. 나는 일체의 표현 행위를 멈추고 사물이 하는 말을 들으려 한다.”
_곽인식, 「New Art/New Technic」, 『미술수첩』, 도쿄, 1969.7., p.45.
곽인식은 1930년대부터 1980년대까지 일본 미술계를 중심으로 활동했다. 구상화부터 초현실주의, 앵포르멜, 모노크롬, 아상블라주까지 폭넓은 작업 세계를 구축했다. 일상에서 흔히 발견할 수 있는 돌, 유리, 종이, 놋쇠, 철판 등을 오브제로 사용하였다. 그의 선구적인 실험 정신은 1960년대 후반 자연 재료와 공업용 소재를 결합한 일본의 예술 경향 모노하(物派, Mono-ha)에 영향을 끼쳤다. 오늘날 곽인식은 모노하와 1970년대 한국의 단색화를 논할 때 중요하게 회자되고 있다. 근원적 형태인 점, 선, 원을 조형언어로 삼았으며, 일본 종이 화지(和紙) 앞뒤에 담채의 타원형의 색점을 밀도 있게 회화로 전개하였다.
1985년 국립현대미술관에서 국내 첫 회고전이 열렸고, 2019년 탄생 100주년을 기념해 국립현대미술관과 대구미술관에서 대규모 회고전이 순회했다. 솔올미술관(2024), 도쿄 갤러리Q(2018), 갤러리신라(2017), 갤러리현대(2014), 광주시립미술관(2002), 도쿄 하네기뮤엄(1994), 갤러리현대(1982) 등에서 개인전을 개최했다. 요미우리신문 주최 앙뎅팡당전(1954), 미술문화협회전(1955), 아사히신문 주최 신인선발전 신인상(1956), 샌프란시스코미술관 주최 미국월드프린트전(1983) 등을 수상했다. 국립현대미술관, 광주시립미술관, 대구미술관 등에 작품이 소장되어 있다.
bottom of page