top of page

Lee Ufan

1936

Lee Ufan abandoned his art college studies to travel to Japan, where he earned a philosophy degree. As a pivotal figure in Japan’s Mono‒ha movement, he had a tremendous impact on young artists in Korea and Japan. The term “Mono‒ha” refers to the artists who spearheaded an art movement originating in Japan. During the late 1960s, they attempted to incorporate unprocessed materials and objects from nature (mono) into their artistic expression—not as subject matter, but as an artistic language and a driving force in themselves. In From Point, repeated points appear in a rhythmic fashion. At first applied thickly, the brushstrokes become gradually fainter according to a certain rhythm before finally disappearing; the process then repeats itself again. The movement of the strokes illustrates both orderly continuity and flow, in what might be called a “rhythm of time.” The point is both the basic element of painting and the origin of vitality. 이우환은 미술대학을 중퇴한 후 일본으로 건너가 철학과를 졸업하였다. 일본 모노하(物派)의 중추적 인물로 한국과 일본의 젊은 작가들에게 지대한 영향을 미쳤다. 모노하는 일본에서 시작된 미술 경향을 지칭하는 용어로 이 작가들은 1960년대 후반 예술 표현에서 가공하지 않은 자연의 물질, 물체 즉 모노를 소재로서가 아니라 직접적인 예술 언어이자 주역으로 끌어올리고자 했다. 이우환은 1973년 부터 '점으로부터', '선으로부터' 연작을 제작하기 시작하였다. 그에게 있어서 점과 선은 모든 회화 성립의 근본인 동시에 우주의 근원이다. ‹점으로부터›는 반복된 점들이 운율적으로 나타난 작품이다. 처음에 짙게 찍힌 필치는 일정한 리듬에 따라 차츰 희미해지며 끝내 사라지고 그것은 이내 되풀이된다. 화필의 움직임은 '시간의 리듬’ 이라고도 할 정연한 지속성과 흐름을 동시에 보여 준다. 점은 회화의 가장 기본적 요소이자 생명력의 출발점이 된다. _국립현대미술관
  • Instagram
  • Facebook

ⓒ SONG ART GALLERY. All Rights Reserved.

bottom of page