top of page
Lee Dong Youb
1946
The dividing lines that crop up here and there in the artist's broad, white, deliberately undefined pictorial space (at the most, it is structured by finely nuanced shades of white) engender unavoidable situations, i.e. objective visual facts that viewers are compelled to refer to. Recognizing and deciding are two vital processes here, and both of them promote an active participation in perception. Lee Dongyoub's pictures give rise to new and open situations in which viewers are encouraged to observe even the most minute details of nuances of visual design within the radical concreteness of the picture's peculiarity. They are invited to follow inherent changes and conversions in order to grasp the incredibly fine, multi-faceted, and differentiated visual structure as a rich, flexible flowing, unlimited, open, and sensitive metaphor.
In this process of internalization elements of visual design are permanently reassessed, reinterpreted, and projected onto different levels. This is done to include personal, particular, specific, and unique experiences directly in broad, expansive, and open situations and to enhance the picture's powers. What is more, the distinctly ephemeral status, this inexorably flowing, open, and unrestricted entity of the metaphorical is moved into the center of pictorial design. What I would like to emphasize at this point is the importance of pictorial design as a complex process; specific results, specific and peculiar constellations depend on the given methodology, as well as on concrete processes of assessment and decision-making.
_Lorand Hegyi, The Pictorial Metaphors of Lee DongYoub
넓고 하얀 그림 공간, 혹은 오로지 하얀 색조의 뉘앙스로만 구축된 그림 속에 이따금 등장하는 분할선들은 불가피한 상황들을 만들어낸다. 다시 말해서 관찰자가 직접 관계해야 하는 객관적이고 시각적인 사실이 만들어지는 것이다. 여기서 결정적인 역할을 하는 것은 인식과 결정이다. 이 두 과정은 적극적인 지각 활동의 참여를 유도한다. 이동엽의 그림은 열려 있는 새로운 상황을 창조해낸다. 이 상황 속에서 과찰자는 시각적 형상화의 뉘앙스를 그림 체계의 특성과 관련해서 아주 미세한 부분까지 관찰하고, 내재적 변화와 변형에 따를 것을 요구받는다. 놀랄 만큼 섬세하고 다양하고 세분화된 이러한 시각적 구조를 풍요롭고 유연하고 무한하고 예민하고 개방적인 메타포로 내면화하기 위해서이다.
이런 내면화 과정에서는 - 개인적인 특수한 경험을 열린 상황과 직접 연결시킴으로서 회화의 영역을 확대하기 위해 - 단지 시각적 형상화의 요소들만 끊임없이 새로 평가되고 재해석되고 가능한 영역으로 투사되는 것이 아니라 순간적으로 지나가버리는 상태, 즉 걷잡을 수 없이 유동적이고 개방적이고 무제한적인 은유 형상도 회화적 형상화의 중심으로 옮겨온다. 따라서 나는 복합적인 작업 과정으로서 회화적 형상화의 의미도 강조하고 싶다. 여기서 구체적인 결과와 특수 상황은 구체적인 작업 과정과 평가 과정, 결정 과정에 따라 그때그때 다르게 나타난다.
_로랑헤기, 이동엽의 회화적인 메타포
내게서의 그림이란 현실을 재현하는 일도 아니고, 그림의 허구성이나 평면의 자기확인도 아니며, 思考(사고)의 場이다. 그것은 나와 현실 사이에 위치하는 의식의 여백이요, 의식의 바다이다.
_이동엽, 나와 현실 사이에 위치하는 의식의 여백
아무것도 그려져 있지 않은 캔버스 위를 흰색으로 무수히 붓질해 나가는 그의 회화가 그 결과 도달하는 곳은 역시 아무것도 그려져 있지 않은 '투명성'에 있다. 그것은 물론 마음으로 心得(심득)되는 경지이지만, 화면과 작가 사이에 되도록이면 거리를 제거하고 어떤 공간도 허락하지 않는 화면 그 자체 속에 들어가 잠겨 있는 밀착의 상태이다. … 그의 붓질이 우리에게 제시하는 것은 화면이라고 하는 근본 바탕에 대한 근원적이고 존재론적인 물음에 있기 때문이다.
_조정권, 존재 속에 깃든 힘의 운동
bottom of page