top of page
Koo Ja Hyun
1955
Koo Jahyun’s Gold Leaf Tempera works are technically very difficult to accomplish, for the 0.001 millimeter-thin gold leafs are notoriously difficult to handle, as they can easily be splintered and scatter into all different directions in the event of even a slightest electrostatic occurrence. It requires a highly skillful delicate handling.
... In Koo Jahyun’s case, the white tempera canvas is the room that’s been made, a newly opened space and potential site, into which the gold leafs enter and placed on the tempera surface. Koo Jahyun’s ultra white tempera plane is not just an empty space; it is permeated by tensions and vibrations that are invisible and inaudible –i.e., it is no void at all, as a matter of fact. (The constant movements of the molecules are shown up as tensions and vibrations.) The gold leafs in whole circles or splintered bits in scattered forms here and there on the white tempera plane are susceptable to be seen musical notes for the inaudible but yet real vibrations in some rhythmic patterns and it in turn creates a new spatial configuration by inciting a still newer invisible and inaudible molecular vibrations. Sensitive people might be able to respond, while others are unable to sense it at the level of surface consciousness; any possible responses will have to be subliminally only, but it doesn’t mean they are not actual ontological presences just for that reason.
_ Kai Hong, Post-Corona Art is Glimpsed – in Koo Jahyun’s Works
구자현의 금박지를 입힌 황금 배경 템페라 작품은 두께가 0.001mm안팎이라 정전기만 일어도 금박이 사방으로 찢겨 버리기 때문에 고도의 몰입 속에서 극도의 정교함과 섬세함을 요구한다.
… 구자현의 흰색 템페라 평면은 그냥 빈 공간이 아니다. 눈에 보이지 않는, 그리고 귀에 들리지 않는 텐션과 파동(tension and vibration)이 가득 차 있다. (미립자들의 운동성이 파동과 텐션으로 나타나는 것이다.) 금박지들이 온전한 원의 형태로 혹은 작게 잘려져 여기저기 뿌려진 것같이 보이는 것은, 흰 바탕 위에서 귀에 들리지 않는 기 파동 운동의 음표로 새로운 파동을 일으켜 위상 기하학적인 공간 자체의 미세한 파동으로 나타나는 것이다. 예민한 사람은 들리지 않는 음악을 들을 수도, 상상할 수도 있을 것이다. 조각에서의 공간은 빈 공간이 있어서 그리로 작품이 들어가는 것이 아니다. 오히려 작품이 그 공간을 새로운 관계 설정의 장으로 만든다.
_홍가이, 미리 선보이는 포스트 코로나 시대의 예술
bottom of page