top of page

Ha Chong Hyun

1935

Conjunction cast aside the preconceived notion that painting should be done by applying paint on the surface of a picture and, by coming up with an original method of painting by pushing pigments from behind the picture, broke new ground in abstract painting. When the paint is pressed down from the backside of hemp cloth woven with thick threads, the paint comes out to the front of the cloth through its coarse weave. Critics would liken Ha's Conjunction to the earthen wall of a country house made with clay and rough straws or to the thickly condensed solution that drips through a hemp cloth when twisting the cloth to squeeze liquid out of boiled medicinal herbs. In Conjunction, Ha Chong Hyun's interest lies in the conversation with materials. In order to reveal the expressions the paint and the canvas make on their own, processes utilizing not only eyesight but tactile sense are also repeatedly carried out. “나는 마대를 보통의 캔버스 기능보다 마대의 올과 물감의 물성을 중시하는 작업을 했다. 최소한의 인위적인 행동을 억제해서 마대와 물감, 작가의 상상력이 함께 공존하려는 생각을 가졌다.” “마대와 물감은 내 신체와 연관을 맺고 변화하는 모습을 스스로 보여준다. 마대 위로 나온 물감을 지우고 밀어내면 그 스스로 나에게 말을 건넨다. 뒤에서 밀려나온 물감이 마대 캔버스와 만들어내는 비정형적인 이미지는 자연과 가장 닮아 있다.” _하종현 ‘접합’은 그림의 표면에 물감을 칠한다는 기존의 회화적 고정관념을 깨고, 화면 뒤에서 안료를 밀어내는 독창적인 방법으로 추상회화의 새로운 장을 열었다. 올이 굵은 마포의 뒷면에서 물감을 힘있게 누르면, 천의 거칠고 성긴 틈 사이를 통해 앞으로 물감이 배어나오는 것이다. 평론가들은 하종현의 을 두고 진흙과 거친 지푸라기로 바른 시골집의 흙벽, 한약재를 짤 때 삼베 사이로 나오는 진액 등에 비유하기도 했다. ‘접합’에서 하종현의 관심은 물질과의 대화에 있다. 캔버스와 물감이 스스로 만들어내는 표정을 드러내기 위해서 시각뿐 아니라 촉각에 의한 과정을 거듭한다. _국립현대미술관, 하종현 전시
  • Instagram
  • Facebook

ⓒ SONG ART GALLERY. All Rights Reserved.

bottom of page