top of page

Cho Sung Mook

1940-2016

In the 1960s and 70s, when abstract sculpture was still at the very forefront of avant-garde Korean sculpture, Cho was already pushing the boundaries of the medium with his unorthodox works. In particular, by incorporating industrial goods and materials into his sculptural works, he became one of the first Korean artists to actively utilize everyday objects in an artistic context. After his pioneering experimentations with various materials, Cho Sung-mook began dealing with deeper issues of cognition with his Message series, which he continually produced from the late 1970s through the 1980s. Then from the late 1980s through the 1990s, he produced his representative Messenger series, featuring works inspired by the form of a chair. From his early career as a leading contributor to Korean contemporary sculpture, to his current experiments in search of self-renewal, Cho Sung-mook's art has always been characterized by a keen sense of the mundane, trivial elements of everyday life. Cho himself has said that everything in existence has its own pure form of expression, and his works represent the freedom of studying that expression and maximizing its visual impact. Through such liberation and freedom from restriction, he conveys his own audacious spirit, which keeps him right in step with current times. Moreover, he displays his incredible creativity in discovering the artistic potential of seemingly ordinary items borrowed from daily life. In this way, Cho’s creative mind continues to serve as a powerful source of inspiration and joy for countless viewers. _MMCA, Cho Sungmook, Taste of Style 1970년대 후반 이후 1980년대에 들어와 연작을 꾸준히 발표함으로써 물질의 성질을 뛰어넘는 인식의 문제를 다루었다. 라는 제목이 붙어있는 이 일련의 작품들은 돌이나 청동을 재료로 하되, 종이를 접었다가 펼쳤을 때 생기는 주름과 접힌 자욱 등을 연상시키는 환영을 표면에 매우 사실적으로 묘사한 것들이다. 즉 이 사실적 묘사를 통해 구현되는 환영으로 돌과 금속이라는 재료의 속성을 뒤바꾸어놓는 인식, 바로 그것이 작가가 전달코자하는 메시지가 된다. 그리하여 작가는 1980년대 후반 이후 1990년대에 이르기까지 의자의 형상에서 비롯한 연작의 제작과 발표에 주력하였는데, 이 연작은 작가 조성묵의 작품에 관해 가장 먼저 떠올리게 되는 대표적인 이미지로 자리하게 된다. 작가에 의하면 의자는 수직과 수평의 지지대, 기능성과 비기능성, 결합 등 조각적 측면의 모든 구성요소를 지니고 있으며, 조각의 관점에서 볼 때 시각적이고 영적인 면의 상징과 은유를 내포한 완벽한 대상물이다. 의자는 우리의 생활 속에서 흔히 볼 수 있는 사물로서, 아주 평범한 일상의 요소를 예술의 세계로 끌어올리는데 작가에게 크게 유용한 역할을 하여주었다. 그 뿐 아니라 의자는 가구 중에서도 인체와 매우 밀접한 관계에 놓여있는 구조를 가지고 있기에, 인체의 형상이라는 비교적 전통적인 조각의 요소를 도입하는 데에도 훌륭한 해결책이 되었다. 아울러, 앞서 지적한 바와 같이 의자는 선과 선이 연결되는 기본구조를 가지고 있는 바, 덩어리를 빚거나 깎아내는 전통적 조각의 관습에서 벗어나 비어있는 공간과 선적 구조가 빚어내는 설치의 효과를 통해 더욱 현대적인 조각의 양식을 만들어낼 수 있도록 하는데 극히 유용한 소재가 된 것이다. 그래서 작가는 한동안 의자 형상의 조각양식을 정립하는데 몰두하며, 이는 1990년대 중반 들어 베니스 비엔날레, 독일 키엘미술관, 이탈리아 무디마 현대미술관 등에서 열린 전시를 통해 국제무대에서도 왕성한 활약을 펼치는 발판이 된다. _국립현대미술관, 멋의 맛_조성묵
  • Instagram
  • Facebook

ⓒ SONG ART GALLERY. All Rights Reserved.

bottom of page